ovjes

Preporuka je kontrolirati stanje i ispravnost amortizera svakih 20.000 km, a najbolje je da to učine stručnjaci u servisnim radionicama.

Mnogo je vozača koji funkcioniraju prema načelu \”toči i vozi\”. To je u redu ako imate nekoga tko ipak s vremena na vrijeme provjeri najvažnije sklopove vozila, prekontrolira stanje tlaka zraka u gumama… A to nam kazuje da mnogi nisu ni svjesni što sve utječe na sigurnost vožnje.

Jedan od najvažnijih sklopova na vozilu koji ima izravnu ulogu u sigurnosti svakako je ovjes, a njegov su najvažniji dio amortizeri.

Zadaća je amortizera usporiti i zaustaviti njihanje cijelog vozila tijekom vožnje. Istodobno služe kao prigušnica oprugama. Istrošenost, odnosno neispravnost amortizera dovodi do prekomjernog osciliranja cijelog ovjesa s jako izraženim amplitudama. A znamo da je usporenje i umanjenje amplituda potrebno da bi se održala udobnost vožnje i povećala sigurnost.

Upravo je amortizer dio čija je uloga održavati stalni kontakt kotača s podlogom jer u protivnom se vozilo zanosi, gubi zamišljenu putanju te ima tendenciju izlijetanja s ceste. Stoga, uočite li pretjerano ljuljanje vozila, zanošenje u zavojima, poskakivanje svjetala te neravnomjernu istrošenost guma, vrlo vjerojatno su amortizeri istrošeni, odnosno neispravni.

Ispravan amortizer trebao bi zaustaviti vozilo u tri njihanja: podizanje kotača, spuštanje te još jedno podizanje do srednjeg položaja ili osnovnog položaja, kad je vozilo u mirovanju. Stoga sami možete

napraviti inicijalan test koji ste mogli vidjeti i na sajmovima rabljenih vozila – test ljuljanja. Ako napravi više od tri njihanja, obavezno posjetite mehaničara. A on će uz pomoć vibrirajuće ploče te računala utvrditi točno stanje svakog pojedinog amortizera. Ima, naravno, vozača koji će već pri prvim nepravilnostima provjeriti (sami ili uz nečiju pomoć) ispravnost vozila, no velik dio njih odgađat će to u nedogled, dok ne postane prekasno. Oni ne razmišljaju da će im neispravan ovjes povećati trošak jer će propasti još neki dijelovi. Neispravni amortizeri često \”pojedu\” gume, čime se potreban iznos za popravak samo množi… Osim tijekom vožnje, probleme s amortizerima moguće je detektirati i kad oni procure. Naime, amortizeri rabe ulje koje bi trebalo biti u klipnjači, a ako je počelo kapati, amortizeru nema spasa nego ga treba hitno zamijeniti novim.

epsOsim zanošenjem vozila, neispravni amortizeri rezultiraju povećanim zaustavnim putem. Zbog nemogućnosti da se cijelo vrijeme osigura kontakt gume s podlogom, umanjuje se učinkovitost sigurnosnih sustava poput ABS-a i ESP-a, što produžuje zaustavni put. Također, na mokrim je površinama bitno ranije moguća pojava vodenoga klina, odnosno aquaplaninga. Poput stručne provjere, potrebna je stručna izmjena amortizera. Neadekvatan alat te nedostatak znanja mogu dovesti do bržeg trošenja novog amortizera. Kod izmjene amortizera treba obratiti pažnju i na još neke dijelove ovjesa kao što su zaštitne gume, opružne noge, ležajevi amortizera. Ti se dijelovi često zanemaruju iako su bitni za ispravno funkcioniranje amortizera te njihov dulji životni vijek.

Provjerite ovjes pri kupnji rabljenog 

ovjes1

 Iskusniji vozači mogu primijetiti da im se automobil drukčije ponaša te time  naslutiti da je vrijeme za provjeru ovjesa. Kupujete li rabljeni automobil, ne bi  bilo zgorega prekontrolirati i amortizere kako ne bi došlo do dodatnog troška.  S obzirom na to da se, ovisno o vozilu, cijene amortizera kreću od  tristotinjakkuna, a trebaju vam četiri, s izmjenom je riječ o trošku od najmanje  2000 kn.

 

Zaustavni put Pri brzini od 50 km/h 

Pri brzini od 50 km/h istrošeni amortizeri dovode do povećanja zaustavnog puta za čak 3,5 metara, što je u gradskom prometu, s puno pješaka, mnogo.

t0dko8-ovjes-1365787034

Uvijek u paru

Nikad se ne mijenja samo jedan amortizer. Uvijek je potrebno izmijeniti oba amortizera na istoj osovini, a čest je slučaj da izmijenti treba sva četiri amortizera.

Izvor: http://www.vecernji.hr